بوم مدل کسب و کار ابزاری نامناسب برای راهبری یک استارتاپ

0
557
بوم مدل کسب و کار ابزاری نامناسب برای راهبری یک استارتاپ

آیا بوم مدل کسب و کار برای یک استارتاپ مناسب است !

در حال حاضر در بسیاری از رویداد های آموزشی کارآفرینی  ، از بوم مدل کسب و کار جهت آموزش استفاده می شود. از آنجاییکه این رویداد ها جنبه آموزشی دارند، معرفی ابزار بوم مدل کسب و کار ، می تواند ابزار مناسبی باشد .

این خیلی خوب است که شرکت کنندگان با مفاهیم اولیه کسب و کار در قالب بوم مدل کسب و کار آشنا شوند و به تکمیل آن بپردازند.من یک مجموعه ویدیویی کامل در زمینه آموزش اجزای بوم مدل کسب و کار آماده کردم که بصورت رایگان می توانید از وبسایتدکتراستارتاپ و فرانش اون رو دانلود کنید .

واقعیت این است که شرکت کنندگان معمولا از حوزه هایی غیر از حوزه های کسب و کار در این رویداد ها شرکت می کنند و این رویداد ها می توانند نقش بسیار مهمی در ایجاد نگرش کسب و کار در بین شرکت کنندگان ایفا کنند. ولی در اینجا یک واقعیت وجود دارد و آن این است که آیا بوم مدل کسب و کار برای برای راهبری یک استارتاپ ابزار مفیدی است ؟

جواب من این است ، خیر ، بوم مدل کسب و کار برای راهبری یک استارتاپ اصلا ابزار مناسبی نیست  !

شاید بپرسید چرا ؟ ببینید ، بوم مدل کسب و کار بعنوان ابزاری برای تحلیل یک کسب و کار، ابزار مناسبی است ، ولی برای یک استارتاپ ، فقط یک ابزار مقدماتی است ! شما نیاز دارید که از یک ابزار دقیق تر و کاربردی که منطبق بر فرآیند واقعی کارآفرینی است استفاده کنید .شاید بپرسید نام این ابزار چیست ؟ من بوم ناب را به شما پیشنهاد می دهم ! چرا که این بوم اجزایی دارد که شما را به سمت درستی هدایت می نماید.در سفری هم که به سیلیکون ولی داشتم ، بواسطه بازدید ها و دوره هایی که دیدم ، متوجه شدم که بوم ناب تقریبا ابزار پیش فرض راهبری یک استارتاپ است.در آینده پستی مفصل در مورد دوره تخصصی که با پدید آورنده این بوم داشتم ، می نویسم.

بیایید بوم مدل کسب و کار را با هم یک مرور کنیم.ببینید اگر شما بوم مدل کسب و کار ۱۰ کسب و کار را کنار هم قرار دهید ، متوجه می شوید که در بخش منابع کلیدی و فعالیت های کلیدی سرفصل های مشخصی و مشترکی وجود دارند، مثلا در همه آنها بحث نیروی انسانی ، پول ، تجهیزات و… آورده شده است و یا در بخش فعالیت های کلیدی ، استخدام نیرو ، برنامه نویسی و… از طرفی در روزهای اولیه فعالیت یک استارتاپ ما نیازی به شرکای کلیدی نداریم .

حتما بخوانید:  انواع مدل های درآمدی برای کسب و کارها، قسمت سوم

واقعیت این است که بخش هایی از بوم مدل کسب و کار ، برای یک استارتاپ ، خیلی زود است که مورد توجه قرار گیرند. مواردی مهمتر از فعالیت های کلیدی ، منابع کلیدی و شرکای کلیدی وجود دارند که بررسی آنها برای یک استارتاپ بسیار حیاتی است.مثلا، آیا تیم استارتاپی ،اصلا مشکل درستی را تشخیص داده ! فرصت مناسبی را شناسایی کرده است ؟ اصلا آیا افراد علاقه ای دارند که در مورد حل شدن این مسئله پولی پرداخت نمایند و یا از این سرویس رایگان استفاده کنند ؟

این موارد ، مواردی هستند که در بوم مدل کسب و کار به آنها بصورت مستقیم اشاره ای نشده است.

مسئله مهم دیگر این است که محصولی که قرار است طراحی شود ، و بعنوان نمونه اولیه یا یک کمینه محصول پذیرفتی به بازار عرضه شود ، باید دارای چه ویژگی هایی باشد ، چه الویتی از ویژگی ها باید در محصول در نظر گرفته شوند .آیا این ویژگی ها به درستی نیازهای کاربران را بر طرف می نمایند ؟ همانطور که میبینید در بوم مدل کسب و کار به این نکته هم اشاره ای نشده است.

یک سئوال مهم و کلیدی که استارتاپ ها باید همواره به آن توجه داشته باشند این است که همیشه باید وضعیت خودشان را بررسی کنند و ببینید که آیا در مسیر درستی قرار گرفته اند ، آیا به اهدافشان طبق برنامه ای که تعیین کرده اند می رسند یا خیر ؟ خوب این کار را چطور می شود انجام داد ، اصلا چه چیزی مشخص می کند که ما داریم راه درستی را طی می کنیم ؟آیا در بوم مدل کسب و کار در این مورد قسمتی در نظر گرفته شده است یا خیر؟

جواب سوالات زیر را هم در بوم ناب پیدا می کنید.

  • پذیرندگان آغازین محصول یا خدمت من چه کسانی هستند؟
  • در حال حاضر مشتریان چگونه نیاز و مشکل خود را مرتفع می سازند؟
  • مزیت رقابتی من چیست؟

همانطور که میبینید ، موارد مهم بسیاری هستند که در روزهای اولیه راه اندازی یک استارتاپ باید به آنها توجه کرد، و این موارد نقش بسیار مهمی در موفقیت یا شکست استارتاپ شما ایفا می کنند ، بوم ناب یا Lean Canvas ابزاری است که به حل این مشکل پرداخته است.

این بوم برگرفته از بوم مدل کسب و کار است ، در این بوم بخشهایی از بوم مدل کسب وکار که در روزهای آغازین فعالیت یک استارتاپ از اهمیت زیادی برخوردار نیستند حذف شده اند. ( همین قسمت ها می تواند برای توسعه فعالیت های یک شرکت و یا کسب و کار بالغ و چند ساله بسیار مهم باشد. ) ، بخش هایی مثل بخش فعالیت های کلیدی ، منابع کلیدی ، شرکا و بخش ارتباط با مشتریان. و در ازای حذف این بخش ها، قسمت های مهمی به آن اضافه شده اند. درنوشته های آینده به معرفی اجزای این بوم و آموزش آن خواهم پرداخت. همچنین آموزش کامل ویدیویی این بوم  را هم می توانید انلاین استفاده کنید.

حتما بخوانید:  انواع مدل های درآمدی برای کسب و کارها، قسمت چهارم

موفق و پیروز باشید.

افزودن دیدگاه