[su_highlight background=”#fbff73″]زمان موردنیاز برای مطالعه این مطلب: 3 دقیقه[/su_highlight]
هرگاه کسب و کاری شروع به کار میکند باید بتواند به سرعت از هیچ و پوچ برندی قوی بسازد. دقیقهها میگذرند و بیشتر کارآفرینان تازهکار نمیتوانند شش ماه و هزاران دلار صرف «توسعهی برند» کنند. کسب و کار باید مشتری داشته باشد….و سریع هم.
اینجا پنج نکته برای ساخت یک برند قوی و وفادار آوردهایم برای کسانی که روزِ اول شروع کسب و کارشان است…نکاتی از افرادی که این وضع را تجربه کردهاند.
۱. با یک رویا شروع کنید، نه با یک محصول.
مشتری ها تمایل دارند روی یک فرهنگ سرمایهگذاری کنند نه اینکه فقط یک محصول بخرند. مورئا سیل، خالق Moorea Seal، برندی برای سبک زندگی که طراحان دستساز را از سراسر آمریکا گلچین میکند، چنین توصیه میکند: «تمرکزتون روی نگرشتون باشه نه روی محصولاتتون.» داستان منحصر به فردتان به سرعت کسب و کار شما را از سایرین تمیز میدهد. سیل نیز در ابتدا پولی نداشت. داستان و نگرشش تنها چیزی بود که برای متمایز بودن داشت، بنابراین او بینشش را به جای تبلیغات، از طریق شبکهی اجتماعی به اشتراک گذاشت. «مردم باهوشند و به راحتی بازاریابی کلاسیک رو تشخیص میدن.»
مالک Crossfit KURA ملیسا گوتران نیز در خصوص مکانهای تربیت بدنی سان ماتئوی کالیفرنیایی خود چنین راهی را در پیش گرفت. KURA برخلاف دیگر باشگاههای بدنسازی منطقه بر روی ایجاد یک بینش برای مشتریان تمرکز داشت. «ما یه طرز فکریم، و این چیزیه که از همون روز اول طرفداران وفادار رو جذب کرد.»
کارا گولدین، مدیر عامل Hint Water، شرکت خود را آغاز کرد چرا که پیش از آن خودش برای یک خانوادهی معتاد به نوشابههای قنددار به دنبال نوشیدنیهای سالمتری بود. وی میگوید: «ما یه مشکل قابل درک رو حل کردیم و از همون اول داستان رو با بقیه درمیون گذاشتیم. ما خواهان یه زندگی سالم و توانمندیم.» مشتریان ابتدایی با بینش او ارتباط برقرار کردند و تبدیل به هواداران دو آتیشهی برند او شدند و بدین ترتیب آوازهی او دهان به دهان چرخید.
۲. با مشتریان خود در تماس باشید. دائماً.
ارتباط دو طرفه با مشتریان، هرچقدر هم که زیاد باشند، کلید ساخت سریع یک برند است. مشتریان HINT دائماً از دلیلشان برای دوست داشتن محصول میگویند: دلایلی مانند کمک به مقابله با دیابت و سرطان که خود گولدین هم شاید هیچگاه دربارهشان نمیدانسته است. گولدین میگوید: «مردم واقعاً میخوان درگیر بشن و گوش دادن به حرفشون ارزش بالایی داره. اونا بهتون میگن که از محصول چطور و کجا استفاده میکنند، چی براشون مهمه و چرا میخرنش. اگه میخواین بزرگتر از یه دستفروش ساده باشین، برند پایدارتون نیاز به ارتباط واقعی با مشتری داره.» در واقع، HINT به تازگی اقدام به راهاندازی یک کانالِ مستقیمِ مصرفکننده کرده است، فقط برای نزدیکتر شدن به مشتریانش.
سیل نیز چنین حسی دارد: «سرمایهگذاری ما در بخش رسانهی اجتماعی کلیدیه. مشتری هامون خواهان اینند که ازشون دعوت و استقبال بشه، بنابراین ما به طور مداوم داستانهای شخصیمون رو به اشتراک میگذاریم و اجناسی که دوست دارند رو گلچین میکنیم. ما قادریم چیزی که میخوان رو بهشون بدیم.» Moorea Seal که در ابتدا به عنوان یک جواهرفروشی Etsy و وبلاگ تاسیس شده بود، با این رویکرد توانست تبدیل به شرکتی با یک میلیون هوادار در Pinterest شود که این امر منجر به ایجاد یک فروشگاه آنلاین و مکان خردهفروشی در سال 2014 شد.
۳. کبوتر با کبوتر، باز با باز
برای KURA، فرایند برندسازی یک سیر تکاملی بود. گوتران میگوید: «ما اساساً کار رو به صورت دستجمعی شروع کردیم. در ابتدا، جلساتمون رو تو یه جایی تو محل، تو گاراژ یکی از مشتری هامون برگزار میکردیم.» این طرزفکر دستجمعی که هرکس ایدهی خود را در میان میگذارد، قلب برند KURA است و تمام جنبهها را از کپی گرفته تا رنگ و برنامهریزی – در بر میگیرد. «وقتی که رقابت شدید میشه، احتمال ندیدن شعار خودتون زیاد میشه. این سردرگمی باعث میشه کارای دیوونهواری ازتون سر بزنه! ولی ما صدای خودمون رو پیدا کردیم و مشتری های ایدهآلمون رو شناسایی کردیم تا بتونیم تصمیمات هوشمندانهای بگیریم که بودجه اولیّه مون رو بیشتر کرد.»
این به این معناست که نمیتوانید محبوب دل همه باشید. گولدین میگوید: «بعضیها هی بهمون میگفتن که یه محصول قنددار معرفی کنیم ولی ما جوابمون منفی بود.» این بدین معنا نیست که HINT نمیتواند برند خود را گسترش دهد یا محصولات کافئین دار – مانند محصول تازهارائهشدهی HINT Kick – معرفی کند، بلکه شرکت به ارائهی محصولات سالمتر پایبند میماند. همین مشخصه است که شرکت را متمرکز نگه میدارد. او میگوید: «نمیتونید از همون اول محصولات مورد پسند همه نوع مشتری رو به بازار عرضه کنید. در این صورت گیج میشن. بفهمید مشتری هاتون واقعاً کی هستن و چی میخوان و به همین بچسبید به جای اینکه کل جا رو شلوغ کنید.»
۴. شریکهایی با ارزشهای مشترک پیدا کنید.
KURA توانسته از طریق شریک شدن با کسانی که ارزشهای برندی یکسان با خودشان دارند به برند خود جان دهد. از GoPro میتوان به عنوان یکی از این شریکان نام برد که به آنها کمک کرده تا ورزشکاران بیرون و درون باشگاه را جذب کنند. هر دو شرکت بینش مشابه «زندگی پر شور و نشاط» دارند. گوتران به ایجاد شراکتهای خاص خود در جامعه ادامه داده و مراسمهایی را در فروشگاههای Lululemon و حتی آبجوسازیهای محلی مجبوب و بارها برگزار میکند.
همسویی با برندهای همفکر، نحوهی انتخاب HINT از بین حامیان مشهور است. گولدین میگوید: «شرکت ما ارزشهای خیلی واضحی داره. ما پیشنهاد سخنگوهای معروفی رو که ابراز علاقه کردند رو رد کردیم چون نسبت به برند ما شور و حرارت نداشتند یا تو جادهی «زندگی سالم» قدم برنمیداشتند.»
وقتی تازهکارید، به صورت فعال از طریق رسانهی اجتماعی به جستجوی برندها بپردازید یا به طور مستقیم به سراغ کسانی بروید که ارزشها یا مخاطب یکسانی را هدف قرار میدهند؛ و بدانید که ایجاد شراکت هیچگاه پایان نمییابد. حتی با وجود موفقیّت سیل، او همچنان در شکار وبلاگنویسان و طرّاحان جدید است. «سراغ اون روابط مخصوص رو بگیرید و پیداشون کنید.نگران «هیچکس» بودن هم نباشید. بعضی از برندهای بزرگ عاشق شریک شدن با تازهکارها هستند، چون ما تو فرهنگی زندگی میکنیم که همیشه منتظر اتفاق بزرگ بعدیه.»
سیل نیز مانند گولدین مجبور شده دست رد به سینهی برخی برندها بزند که میخواستند از طریق حساب Pinterest محبوبش دست به تبلیغ بزنند. سیل میگوید: «مخاطب شما رو مسئول میدونه. اگه میخواین حامیان وفادار برندتون رو به وجود بیارین، باید به جای اینکه سریع تسلیم یه مشت پول بیدردسر بشید به ماموریتتون وفادار باشید.»
۵. به هستهی درونیتان وفادار بمانید و روی بلندمدت تمرکز کنید.
گوتران رشد سال اول KURA را به تمرکز بی حد و حصرش به روابط بلندمدت نسبت میدهد. گوتران میگوید: «برخلاف باشگاههای دیگه، ما اهل راهحلهای دو روزهی الکی یا قولهای سرسری نیستیم. ما واسهی آرمان طولانیمدت اینجاییم.» آنها استراتژی بازاریابی و برنامهنویسی خود را به گونهای طراحی کردهاند که مشتریان ابدی جذب کنند، نه معاملهطلبهای کوتاهمدت.
گولدین نیز موافق است. «هر تصمیمی که اوایل کار میگیرید بر روی آیندهتان تاثیر میگذارد. من خیلی از کارآفرینها رو دیدم که همون اوّل کار شروع به دادن تخفیفهای گزاف یا تن دادن به خواستههای شریکشون میکنند. اگر هدفتون از ساخت یه کسب و کار پول درآوردن نیست، پس اصلاً چرا رفتین سراغ این کار؟ قطعاً دوران سختی رو در آینده پشت سر میگذارین. آسون نیست. ولی وقتهایی هست که میتونید و باید بگید نه.»
این قضایا شامل یک تصمیم خیلی سخت برای گولدین میشود که خواستهی یک خردهفروش بازار انبوه را رد کرد، چرا که برند را به طور درست به بازار عرضه نمیکردند. این بخت بادآورده به استراتژی بلندمدت ضربه میزد. در نهایت، خردهفروش الزامات HINT را قبول کرد.
ولی فکر کردن بلندمدت به معنای داشتن یک برند غیرپویا نیست. کسب و کار سیل همراه با تغییر مد روز و ذائقهی مشتریان بسط پیدا میکند ولی همزمان به بینش اصلی خود وفادار میماند. «اسم من روی برنده. همزمان که ذائقهی من رشد میکنه برندمم تکامل پیدا میکنه.» برند او هنوز هم تحت تاثیر شمال غرب اقیانوس آرام است و حال و هوای روستایی بیرونی را با جوّ تازهی شهری ترکیب میکند. برند همیشه طراحان دستساز را عرضه میکند و همیشه 7 درصد سودش را به خیریه اهدا میکند. توصیهی سیل این است: «هستهی اصلی چیزی که حقیقتاً بهش باور دارین و براتون مهمه هیچوقت نباید تغییر کنه…ولی نحوهی بیانش میتونه تغییر کنه.»
منبع:وبسایت لرن مارکتینگ
[su_note note_color=”#fbff73″ radius=”11″]با عضویت در خبرنامه مطالب جدید و مفید را در ایمیل خود داشته باشید.
[mc4wp_form id=”4720″]
خیالتان راحت ما هم از اسپم متنفریم 🙂 فقط مطالب مفید برای شما ارسال می شود.[/su_note]