در پست قبل در مورد ۵ نمونه از شرکتهایی که از فرهنگ غنی برخوردارند نکاتی را ذکر کردیم. این شرکت ها شامل زاپوس، واربی پارکر، ساوت وست، تویتر و شارون می شوند.
در ادامه به ۵ نمونه دیگر از این شرکتها اشاره خواهیم کرد.
۶- اسکوئراسپیس (SquareSpace)
به این استارتاپ موفق، دائما به عنوان یکی از بهترین مکانها برای کار کردن در شهر نیویورک رای داده میشود. فرهنگ این شرکت در واقع “مسطح، خلاق و آزاد” است. یک سازمان مسطح، سازمانی است که در آن سطوح کم و یا هیچ سطحی از مدیریت بین کارکنان و مدیران اجرایی وجود نداشته باشد. این رویکرد بین استارتاپها رواج بیشتری دارد و ممکن است مستلزم دقت بیشتری باشد تا بتواند به رشد بیشتر شرکت منجر شود، به طور کلی این شرکتها به گروههای بیشتری برای شکلگیری نیاز دارند.
این شرکت همچنین به ارائهی مزایای مستحکم میپردازد، مانند پوشش ۱۰۰ درصد حق بیمهی سلامتی، تعطیلات انعطافپذیر، فضای اداری جذاب، وعدههای غذایی آماده، آشپزخانههای مجهز، جشنهای ماهیانه، فضاهایی برای افزایش آرامش و سخنرانیهای متناوب برای مهمانان. مزایایی از جمله این موارد، به ایجاد یک فرهنگ کمک میکند، اما این موارد نمیتوانند به عنوان تنها عامل موفقیت یک فرهنگ محسوب شوند. رهبران و کسانی که دسترسی مستقیم به مدیریت دارند، میتوانند از تاثیرگذاری زیادی برخوردار باشند.
نکته: کارکنان احساس میکنند که صدای آنها زمانی که در زیر لایههای مختلف مدیریت قرار نگرفته باشد، حتما شنیده میشود. این میزان از آزادی و قدرت میتواند به ایجاد اعتماد در میان کارکنان منجر شود و به تقویت روحیات آنها بیانجامد.
۷- گوگل (Google)
درست به نظر نمیرسد که گوگل را در لیست شرکتهای دارای فرهنگ غنی عنوان نکنیم. گوگل سالها با داشتن یک فرهنگ مترادف به سمت جلو پیش رفته است و زمینه را برای ایجاد مزایای زیادی فراهم کرده است که امروزه بسیاری از استارتاپها به دلیل استفاده از همین مزایا شناخته شدهاند. به عنوان مثال، مزایایی مانند وعدههای غذایی رایگان، برگزاری جشنها و سفرهای کوتاه برای کارکنان، پاداشهای مالی، سخنرانی مدیران اجرایی رده بالا، استفاده از باشگاه، ایجاد یک محیط دوستانه و…. کسانی که در گوگل کار میکنند به دلیل داشتن پشتکار و استعداد زیاد، جزء بهترین بهترینها شناخته میشوند.
با رشد گوگل و گسترش سازمان آنها ،ثابت شده است که حفظ یک فرهنگ یکپارچه بین دفاتر مرکزی و دفاتر ماهوارهای (از راه دور)، همچنین در میان بخشهای مختلف شرکت دشوار میباشد. هر چه یک شرکت بزرگتر باشد، باید از نوآوری بیشتری برخوردار باشد تا بتواند کارکنان بیشتری را در اختیار گرفته و و نیازهای مدیریتی را برطرف کند.
در حالی که گوگل بازنگریهای بسیاری را در زمینهی پرداخت، مزایا و پیشرفتهای خود انجام میدهد، اما همچنان کارکنانی هستند که به مشکلات بسیاری اشاره میکنند، مانند میزان اضطرابی که با محیط کار رقابتی در ارتباط است. استخدام کردن کارکنان و انتظار داشتن بهترین عملکرد از جانب آنها میتواند به راحتی و در صورتی که فرهنگ کاری شما اجازهی ایجاد تعادل بین زندگی کاری و شخصی را فراهم نکند، به یکی از عوامل استرسزا تبدیل شود.
نکته: حتی بهترین فرهنگ نیاز دارد تا مجددا به بررسی و تجدیدنظر در مورد خود بپردازد تا بتواند به رشد گروهی شرکت منجر شود. موفقترین فرهنگ در یک شرکت میتواند به ایجاد یک تجارت موفق منجر شود و این مسئله نیاز به فرهنگ تکامل یافتهای دارد که میتواند رشد را درکنار خود به همراه داشته باشد.
۸- REI
در زمینهی تفریحات در فضای بیرون، شرکت REI، یکی از شرکتهای پیشتاز در این زمینه محسوب میشود. کارکنان این شرکت، نوعی تعاونی محسوب میشوند که در آن سود به دست آمده، مزایایی برای اعضای شرکت به همراه دارد. همچنین توافق ایجاد شده بدین صورت است که این شرکت، مکانی است که در آن بهترین اتفاقها رخ خواهند داد. ماموریت این شرکت، مجهز کردن مشتریان و حتی کارکنان برای فضای بیرون از خانه، نه تنها برای سرگرمی، بلکه افزایش مشارکت و نظارت بر محیط زیست است.
REI معتقد است که کارکنان آنها ، زندگی خود را وقف اهداف شرکت میکنند و قاطعانه موفقیت شرکت را به کارکنان خود نسبت میدهند. مدیر و موسس REI به این نکته اشاره میکند که کارکنان همه جا از مزایا برخوردار میشوند، اما اجازه دادن به کارکنان به منظور غرق کردن خود در فرهنگ کاری REI همان چیزی است که REI را به یک کسبوکار منحصر به فرد تبدیل کرده است.
کارکنان میتوانند از طریق “هدایای چالشبرانگیز” برندهی برخی از تجهیزات شرکت شوند در صورتی که برای یک چالش ماجراجویانه ثبتنام کنند. همچنین ملاقاتهایی به شکل منظم برگزار میشوند که در آن به کارکنان این امکان داده میشود که به صورت ناشناس سوالاتی را مطرح کرده تا بدین طریق به مدیریت کمک کنند تا از شرایط موجود در شرکت آگاه شوند.
نکته: زمانی که کارکنان شما کاملا در علایقی مشابه با علایق شرکت شما غرق شدهاند، فرهنگ کاری به خودی خود، مسیر درست را در پیش میگیرد. فرهنگی که توسط همین افراد به وجود آمده است، برای گفتهها و خواستههای آنها ارزش قائل است.
۹- فیسبوک (Facebook)
همانند گوگل، فیسبوک نیز یکی از شرکتهایی است که از رشد فوقالعادهای برخوردار بوده است و به داشتن یک فرهنگ کاری منحصر به فرد معروف است.
فیسبوک هم مانند بسیاری از شرکتهای دیگر به ارائهی مواد غذایی، امتیاز خرید و فروش سهام، فضای اداری آزادانه، خشکشویی در محل، تمرکز بر روی کار گروهی، روابط آزاد و همچنین ایجاد فضای رقابتی که به پرورش و رشد شخصیتی، یادگیری و مزایای عالی دیگر منجر میشود، میپردازد.
اما فیسبوک نیز مانند بسیاری از شرکتهای دیگر با مسائل مشابهی دست و پنجه نرم میکند: یک صنعت بسیار رقابتی میتواند در برخی موارد به یک محیط کاری رقابتی و اضطرابآور تبدیل شود. به علاوه، یک ساختار سازمانی آزاد و ارگانیک که برای سازمانهای کوچک به کار میرود، برای کسبوکارهای بزرگتر از میزان موفقیت کمتری برخوردار است.
به منظور رویارویی با این چالشها، فیسبوک به ایجاد اتاقهای کنفرانس پرداخته، ساختمانهای جداگانهای را ایجاد کرده و فضاهای سیار بسیاری را در محیط بیرون، برای استراحت کارکنان قرار داده است و حتی مدیریت (یعنی مارک زاکربرگ) نیز در دفتری در فضای باز و در کنار سایر کارکنان، به انجام کارهای خود میپردازد. در واقع در میان یک فرهنگ سازمانیافته و بیکموکاست، استفاده از ساختمانها و فضای باز، تلاشی است که به موجب آن، افزایش احساس برابری در میان این فضای رقابتی بین کارکنان به وجود بیاید.
نکته: زمانی که شرکت شما بر روی به کار گرفتن نیروی کار جدیدی که در یک حوزهی رقابتی از همه پیشی گرفته است، اتکا میکند، فرهنگ کاری شرکت شما و موارد مربوط با آن میتوانند به نقطهی بسیار پراهمیتی در درخواستهای کاری شما تبدیل شود. شما باید در میان سایر شرکتهایی که به دنبال رقابت با شما هستند برجسته باشید.
۱۰- Adobe
Adobe یکی از شرکتهایی است که پروژههای چالشبرانگیز را در اختیار کارکنان خود قرار میدهد و سپس با ایجاد احساس اعتماد و حمایت کردن از کارکنان، به آنها کمک میکند تا این چالشها را به شکل موفقیتآمیزی پشت سر بگذارند. این شرکت، مانند هر شرکت خلاق و مدرن دیگر، به ارائهی مزایایی به کارکنان میپردازد. در کنار این مسئله، شرکت Adobe از فرهنگی برخوردار است که از مدیریت ذرهبینی، به منظور اعتماد کردن به کارکنان خود، اجتناب میکند تا کارکنان بتوانند به بهترین شکل کار خود را انجام دهند.
محصولات Adobe، به دلیل خلاقیت، به خوبی شناخته شدهاند و تنها از طریق اجتناب کردن از انجام مدیریت ذرهبینی، افراد را به کار میگیرند تا به ایجاد این محصولات بپردازند. به عنوان مثال، Adobe ، از رتبهبندی برای نمایش قابلیتهای کارکنان خود استفاده نمیکند، زیرا احساس میکند که این امر میتواند از ایجاد خلاقیت در کارکنان جلوگیری کرده و به کار گروهی آسیب برساند. مدیران نقش مربی را ایفا میکنند و بیشتر از هر چیزی، به کارکنان اجازه میدهند تا به ایجاد اهداف مورد نظر بپردازند و سپس تعیین میکنند که چگونه به ارزیابی کارکنان خود بپردازند. همچنین به کارکنان، امکان شرکت و انتخاب در سود سهام نیز داده میشود تا آنها بدانند که در موفقیت شرکت، از پاداش و سهم نیز برخوردارند. آموزشهای دائمی و فرهنگی که به افزایش میزان ریسک کردن، بدون ترس از جریمه شدن منجر میشود، به عنوان بخشی از فرهنگ باز این شرکت محسوب میشود.
نکته: اعتماد کردن به کارکنان، تا حد زیادی به فرهنگ مثبت شرکت باز میگردد، زیرا اعتماد میتواند به ایجاد کارکنان مستقلی منجر شود که به رشد شرکت شما کمک خواهند کرد.
منبع: پونیشا
[su_note note_color=”#fbff73″ radius=”11″]با عضویت در خبرنامه مطالب جدید و مفید را در ایمیل خود داشته باشید.
[mc4wp_form id=”4720″]
خیالتان راحت ما هم از اسپم متنفریم 🙂 فقط مطالب مفید برای شما ارسال می شود.[/su_note]