لین استارتاپ ماشین چیست؟

به تعریف سایت لین استارتاپ ماشین ( Lean Startup Machine )، این رویداد یک هکاتون نیست. یک کارگاه آموزشی است که به کارآفرینان و نوآوران چگونگی توسعه محصول را آموزش می‌دهد. شما آنچه را که در ۶ ماه یاد خواهید گرفت را در ۳ روز آموخته و تجربه خواهید کرد. موفقیت نهایی به چگونگی پرداختن به مفاهیم لین استارتاپ وابسته است.
متد لین استارتاپ (استارتاپ ناب) در رابطه با توسعه محصول یا کسب و کار در سال ۲۰۰۸ توسط اریک ریس مطرح شد. ریس معتقد است چرخه عمر استارتاپ با ترکیب ارزیابی ایده کسب و کار، انتشار محصول به صورت تکرار شدنی و اعتبارسنجی کوتاه‌تر می‌شود. با استفاده از روش تکرار شدنی می‌توان نیازهای مشتری را بهتر و بیشتر شناسایی کرد و در توسعه محصول به کار گرفت تا احتمال شکست و ریسک بازار به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کند.

این کارگاه آموزشی با ارائه ایده‌ها آغاز گردیده و پس از تشکیل تیم، فرضیه‌سازی، انتخاب راه‌حل و انجام مجموعه ای از فرایندها با هدف رسیدن به یک کسب و کار موفق در کنار مربیان و با آموزش مداوم و پیگیری آنان، ادامه می‌یابد. هر تیم بایستی یک MVP (یک نسخه ساده کوچک) تهیه کند. این نمونه اولیه، می‌تواند اسکچ یا استوری بورد باشد. هدف این است که تیم با یک نمونه از محصول، به سمت مشتریان رفته و محصول خود را با توجه به نیاز و خواسته مشتری ارزیابی کند.

این رویداد با ارائه نهایی هر تیم در حضور مربیان، داوران، حامیان و سرمایه‌گذاران درباره راه‌حل جدید و تجارب کسب شده در حین فعالیت به مراحل نهایی خود می‌رسد. در نهایت، یک تیم برنده اعلام می‌گردد. اعلام برنده تنها برای ایجاد رقابت میان تیم‌هاست. در دنیای واقعی، استارتاپ‌ها، شرکت‌ها و کارخانه‌ها برای کسب سود بیشتر از طریق توجه بیشتر به نیاز مشتری با هم رقابت می‌کنند. در بازار واقعی تصمیمات به صورت لحظه‌ای و تحت فشار کاری گرفته می‌شوند که رقابت در لین استارتاپ ماشین چنین محیط کسب و کاری را شبیه سازی می‌کند.

برنده واقعی، فردی است که با استفاده از آموزش‌ها و تجارب کسب شده در این رویداد و تمرین و ممارست، توانایی‌های بالقوه خود را به کار گیرد و با حرکت به سمت بازار واقعی پیشرفت کند.
تفاوت

در اینجا سوال مطرح تفاوت بین دو رویداد لین استارتاپ ماشین و استارتاپ ویکند می‌باشد. در هر دو رویداد، ایده‌ای ارائه شده و بر اساس آن محصولی توسعه داده می‌شود، اما وجه تمایز لین استارتاپ ماشین در چیست؟
آقای Steven D. Royster دبیر رویداد ماشین استارتاپ ناب در شهر Newark و یکی از طرفداران و برگزارکنندگان رویداد استارتاپ ویکند در مورد این تفاوت در سایت رویداد توضیح داده است.
تفاوت اصلی این دو رویداد در اهداف آنهاست.  هدف استارتاپ ویکند کمک به کارآفرینان جهت تولید محصولی بر اساس ایده آنهاست. و هدف ماشین استارتاپ ناب این است که به کارآفرینان آموزش دهد چگونه می‌توانند ایده شان را قبل از تولید ارزیابی (اعتبار سنجی) کنند! از نظر موقعیت، هر دو نسخه فشرده (شبیه‌سازی) چرخه حیات استارتاپ هستند:

شروع با یک ایده
طراحی آزمایش‌هایی برای تست ایده روی مشتریان
اندازه گیری واکنش بازار
یادگیری اینکه چه کاری را برای گام بعدی باید انجام یا ادامه داد یا روند را از ابتدا تکرار کنیم.

پیشنهاد استیون برای افراد علاقه‌مند به این حوزه این است که ابتدا در کارگاه ماشین استارتاپ ناب شرکت نمایند تا متوجه شوند که آیا ایده با خواسته مشتریان مطابقت دارد، بعد از ارزیابی ایده، جهت تشکیل تیم و ساخت محصول به رویداد استارتاپ ویکند بپیوندند.

[su_custom_gallery source=”media: 2496,2497,2498,2499,2500,2501,2503″ limit=”41″ link=”image” width=”200″ height=”140″ title=”never”]=[/su_custom_gallery]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *