دومین جلسه دوره آموزشی « از خلق ارزش تا استراتژی رشد برای کارآفرینان» به همت معاونت امور بانوان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، « مهدی ناصری» در این جلسه خلق ارزش و رشد پایدار را دو ستون اصلی کارافرینی در دنیای جدید عنوان کرد و گفت: یک استارتاپ – سازمان موقتی که قراراست یک مدل کسب وکار پایدار را تولید کرده و آن را رشد دهد- باید بداند محصولی که خلق کرده برای مشتری ارزش بوده و چگونه می تواند آن را رشد دهد.
قاعده اصلی رشد این است که باید از درآمد خودتان برای هزینه ها خرج کنید، نه ذخیره ی مالی خود!
مدیر توسعه کسب و کار« عکس- پرینت» چهار روش اصلی برای یک رشد پایدار را شامل حرف های دهان به دهان، اثر جانبی استفاده از محصول، تبلیغات تأمین اعتبار شده و تکرار خرید مشتریان فعلی ذکر کرد و افزود: قانون طلایی در رشد پایدار ایجاد مشتریان جدید از فعالیت مشتریان قدیمی است همچنین هزینه تبلیغات برای یک کارآفرین باید از سود باشد نه از سرمایه.
این مشاور راه اندازی کسب و کار گفت: سه موتور رشد برای استارتاپ ها وجود دارد که شامل موتورهای رشد چسبنده، رشد ویروسی و رشد پولی است.
در موتور رشد چسبنده، هزینه ی جذب مشتری جدید بیشتر از بازگرداندن مشتری قدیمی است.
وی در توضیح موتور رشد ویروسی گفت: در این موتور رشد، بازاریاب های اصلی مشتریان هستند و این موتور وقتی خوب کار می کند که ویروس ها به طور غیر ارادی پخش شوند. معیاری که در این موتور رشد وجود دارد ضریب ویروسی است یعنی به ازای هر مشتری چند مشتری جدید جذب می شود که برای پیشرفت، ضریب رشد ویروسی باید بالای یک باشد. وی درباره موتور رشد پولی نیز اظهار داشت: برای جذب مشتری جدید باید پول خرج کرد این موتور برای استارتاپ هایی خوب است که پولی که مشتری می دهد بیشتر از هزینه باشد.
این مدرس دانشگاه، مشکل بسیاری از کسب و کارهای دنیا را «فانل مشتری» عنوان کرد و گفت: فانل (قیف) مشتری، ابزاری برای برنامه ریزی و اجرای بازاریابی و همچنین مدل سازی و ارزیابی رشد پایدار است که در هر کسب و کاری، دارای شش فاز اصلی آگاه سازی ، جذب، فعال سازی، نگهداری، درآمد و توصیه است.
وی اذعان داشت: در بعضی مدل های کسب و کار، ذاتا باید مدل رشد خاصی را دنبال کرد ولی در کسب و کارهای جا افتاده می توان به طور همزمان از چند موتور رشد استفاده نمود. ناصری در ادامه افزود: مشتری در نهایت از کسی خرید خواهد کرد که نیاز و خواسته او را بهتر برآورده نماید، هر مشتری برای این که خریدی را انجام دهد، سفری را شروع می کند و هرقدر در این سفر همراه مشتری باشیم، کسب و کار ما بیشتر رونق خواهد گرفت.
[su_note note_color=”#fbff73″ radius=”11″]با عضویت در خبرنامه مطالب جدید و مفید را در ایمیل خود داشته باشید.
[mc4wp_form id=”4720″]
خیالتان راحت ما هم از اسپم متنفریم 🙂 فقط مطالب مفید برای شما ارسال می شود.[/su_note]