در مقالهی «روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی- بخش اول» پیرامون دو مبحث اهمیت رنگ در برندسازی و نقش جنسیت در علاقه به رنگ، صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم با نقد باورهای عمومی نادرست در مورد تأثیر ویژهی رنگی خاص بر مخاطب، به مرور نتایج جدیدترین تحقیقات روانشناسیرنگ در این زمینه بپردازیم.
هماهنگی رنگها و تأثیر آن برای جذب مشتری
برخلاف باور عمومی به اثر انتخاب رنگی خاص برای وبسایت برای جذب بازدید کنندگان گذری و تبدیل آن ها به مشتری ثابت، مطالعات اخیر نشان می دهد که نمیتوان رنگی را به عنوان “بهترین رنگ” برای وبسایت، انتخاب کرد.
با این وجود، “اصل انزوا” در روانشناسی بیان میکند که احتمال به یاد آوردن مواردی که مانند «گاوِ پیشانی سفید متمایز هستند»، بیشتر است. تحقیقات آماری نیز نشان میدهند که شرکتکنندگان در آزمایشها قادرند که گزینه های به وضوع متمایز از بقیه را (متن یا عکس) بسیار بهتر تشخیص داده و به خاطر میآورند.
نمونه این نکته در شکل زیر است که در آن، با انتخاب مناسب رنگها، تشخیص گزینهی ثبتنام که مانند یک «جزیره»ی قرمز در دریایی آبی قرار گرفته، بسیار آسان شده است.
از طرف دیگر، نتایج دو مطالعهی اشلوس (۲۰۱۱) و دنگ (۲۰۱۰) نشان می دهد که با وجود ترجیح بیشتر مصرفکنندگان در انتخاب ترکیب رنگهای با الگوهای رنگی مشابه، این افراد در موقعیت انتخاب رنگ وبسایت، گزینههای دارای رنگهای متضاد را به بقیه ترجیح میدهند.
حاصل نتیجه این تحقیق برای انتخاب رنگ بهینه برای وبسایت آن است که باید در پس زمینه تصویر از رنگهای همتراز پایه استفاده کرد و سپس به کمک رنگهای مکمل تند، بین تم های پس زمینه تمایز ایجاد کرد (مانند شکل زیر):
یا می توان با استفاده از رنگهایهای مناسب برای بخشهای پسزمینه، پایه و اصلی صفحه، به نحوی یک سلسله مراتب در وبسایت ایجاد کرد که مشتریان به سمت گزینهی “اقدام” هدایت شوند:
توضیح تصویر: با انتخاب رنگهای مناسب برای بخشهای پسزمینه (Background)، پایه (Base) و اصلی (Accent)، مخاطب به سمت قسمت “اصلی” سایت که قرمز رنگ است، راهنمایی شدهاست.
در بخش سوم و پایانی مقاله، به تکمیل مبحث روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندینگ خواهیم پرداخت.
منبع:وبسایت لرن مارکتینگ