نشست بررسی وضعیت فعلی و دورنمای بازار سرمایه با حضور معاون نظارت بر بورسها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ، معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس و فعالان بازار سرمایه به همت کمیسیون حمایت از سرمایهگذاری ،تامین مالی و توسعه روابط خارجی در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
تحقق اهداف استراتژیک در بازار SME با سرمایهگذاران نهادی
بهنام محسنی معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران در این نشست یکی از تفاوتهای بازار شرکتهای کوچک و متوسط با سایر بازارهای فرابورس ایران را نهادی بودن خریداران سهام عنوان کرد و افزود: خریداران در این بازار شامل اشخاص حقوقی و سرمایهگذاران نهادی هستند؛ چراکه مقصود از تشکیل این بازار نه جذب سرمایهگذاران خرد، بلکه تحقق اهداف استراتژیک بوده است.
وی یکی از محورهای اصلی فعالیتهای چند سال اخیر در کشور را تلاش برای خروج از رکود اقتصادی دانست و گفت: برای نیل به رونق اقتصادی باید دو بخش واقعی و مالی اقتصاد بهمثابه دو بالِ مهم، متناسب باهم حرکت کنند تا بتوانند نظام اقتصادی کشور را روبهجلو حرکت دهند. به گفته وی لازم است بخشهای مالی کشور که شامل بانک، بیمه و بورس میشود، نقش خود را بهگونهای ایفا کنند که به افزایش تولید و بهتبع آن بهرهوریِ واحدهای اقتصادی منجر شوند.
بالغبر 700 میلیارد ریال سرمایه فرابورس ایران
معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران بابیان این مقدمه که شرکت فرابورس ایران در سال 87 و باهدف ایجاد بازاری کارامد برای انجام معاملات، تامین مالی طیف وسیعی از بنگاههای اقتصادی و کاهش وابستگی بخشهای دولتی و خصوصی به بازار پول تاسیس شد، گفت: در حال حاضر فرابوس ایران بالغبر 700 میلیارد ریال سرمایه دارد، 6 بازار در آن فعالیت میکنند و 105 کارگزار و 9 شرکت تامین سرمایه نیز عضو فرابورس هستند.
بهنام محسنی در ادامه به ارایه آماری از بازارهای فرابورس ایران پرداخت و افزود: در حال حاضر در بازار اول تعداد 28، در بازار دوم 57، در بازار پایه 161 و در بازار SME دو شرکت عضو هستند و 18مورد اوراق اجاره، 16مورد اوراق مشارکت، 4 مورد اوراق مرابحه، یک مورد اوراق رهنی، 4 مورد گواهی سپرده سرمایهگذاری عام، 12 صندوق سرمایهگذاری قابل معامله (ETF)، 2 صندوق سرمایهگذاری جسورانه و 2 صندوق زمین و ساختمان در فرابورس ایران درج یا پذیرششدهاند.
محسنی در ادامه یکی از کلیدیترین انگیزههای راهاندازی بازار SME را شرایط پذیرش شرکتها در سایر بازارهای فرابورس عنوان کرد و گفت: تاکنون 511 شرکت درخواست پذیرش خود را به فرابورس ارایه کردهاند که از میان آنها 178 شرکت پذیرششدهاند؛ از این تعداد هم 138 شرکت در بازارهای اول و دوم درجشده و تنها 98 شرکت (معادل 20 درصد از شرکتهای تقاضاکننده) به عرضه اولیه رسیدهاند.
کاراترین روش تامین مالی؛ مبتنی بر سرمایه
وی با اشاره به اینکه راه نیافتن حدود 80 درصد از شرکتهای یادشده به تابلوهای معاملاتی به آسیبشناسی موضوع و درنتیجه انجام مطالعات تطبیقی در دیگر کشورها انجامید، افزود: بررسی نتایج بهدستآمده از مطالعات تطبیقی کشورهای ترکیه، کانادا، کره جنوبی، انگلستان و آمریکا درباره شرکتهای کوچک و متوسط حاکی از آن است که تامین مالی مبتنی بر سرمایه، بسیار کاراتر از تامین مالی مبتنی بر بدهی است.
محسنی علاوه بر این، سادهتر بودن قواعد پذیرش شرکتهای کوچک و متوسط نسبت به شرکتهای بزرگ، مشارکت سرمایهگذاران آگاه به دلیل ریسک بالای این بازارها و اهمیت مشارکت مشاوران مجاز و حسابرسان خبره و همچنین الزام وجود یک بازار گردان بهمنظور افزایش نقد شوندگی را از نتایج بهدستآمده از این مطالعات عنوان کرد که در ادامه در تهیه دستورالعمل بازارSME مدنظر قرارگرفته است.
محسنی اختصاص بیش از40 درصد از اشتغال و حدود یکسوم تا نیمی از ارزشافزوده کل کشور به شرکتهای کوچک و متوسط را مهر تاییدی بر اهمیت بازار SME و استراتژیک بودن این بازار دانست.
کمبود شفافیت مالی از موانع ساختاری برای SME
معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران در ادامه به محدودیتهای فعالیت شرکتهای کوچک و متوسط در کشور پرداخت و گفت: کمبود شفافیت مالی، ضعف در اتصال به زنجیره مهم عرضه محصولات و کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش از موانع ساختاری پیش روی این شرکتها هستند.
محسنی در بخش دیگری از سخنانش، یکی از تفاوتهای بازار شرکتهای کوچک و متوسط با سایر بازارهای فرابورس ایران را نهادی بودن خریداران سهام عنوان کرد و افزود: خریداران در این بازار شامل اشخاص حقوقی و سرمایهگذاران نهادی ازجمله بانکها، بیمهها، هلدینگها، شرکتهای سرمایهگذاری، صندوقهای بازنشستگی، شرکتهای تامین سرمایه، صندوقهای جسورانه، سازمانها و نهادهای دولتی و عمومی و هر شخص حقیقی در صورت خرید بیش از 5 درصد یا بیش از 5 میلیارد ریال از ارزش اسمی اوراق بهادار، اعضای هیات مدیره، مدیران ناشر و اشخاصی که ازلحاظ مسئولیتها و وظایف کارکرد مشابه دارند، هستند؛ چراکه مقصود از تشکیل این بازار نه جذب سرمایهگذاران خرد، بلکه تحقق اهداف استراتژیک بوده است.
منبع: اتاق بازرگانی اصفهان