در مقاله های قبلی، بوم مدل کسب و کار Amazon Retail مورد بررسی قرار گرفت که بخشی از خدمات کمپانی عظیم آمازون بود. همچنین به تاریخچه و نحوه ایجاد این کمپانی توسط جف بزوس اشاره شد که می توانید این تاریخچه را بخوانید و پادکست فوق العاده جالبی تحت عنوان آمازون، اژدهای هفت سر را نیز می توانید در این رابطه گوش دهید.
بوم مدل کسب و کار دو سرویس دیگر این کمپانی بزرگ را هم ببینید:
در این مقاله به بخش دیگری از خدمات این کمپانی، تحت عنوان خدمات وب آمازون می پردازیم.
وب سرویس های آمازون یا خدمات وب آمازون (به انگلیسی: Amazon Web Services) مجموعهای از خدمات وب (وب سرویس) هستند که شرکت آمازون بر روی بستر ابر خود و از طریق اینترنت به عموم عرضه میکند. این سرویسها زیرساختهای فناوری اطلاعات را به صورت سرویسهای انعطافپذیر به مشتریان اجاره میدهد. این خدمات از طریق سایت aws.amazon.com ارایه میشود.
این سرویسها شامل سرویسهای محاسباتی و رایانشی(EC2)، ذخیرهسازی (S3)، تحویل محتوا، پایگاه داده، تجارت الکترونیک، پرداخت و صدور صورتحساب و موارد دیگری میشود. آمازون ارائه این خدمات به عموم را از ابتدای سال ۲۰۰۶ آغاز نمود.
پردازش ابری چیست و چطور کار می کند؟
رایانش ابری به شیوهای گفته میشود که اینترنت از طریق آن در قالب یک دیاگرام شبکهای به نمایش درمیآید. به عبارت سادهتر، میتوان گفت رویکرد جدیدی برای بهکارگیری و استفاده از منابع محاسباتی است. ابر به شما امکان میدهد ظرفیت سرور خود را افزایش داده و یا اینکه تنها در هنگام نیاز آن را افزایش دهید، بدون اینکه مجبور شوید سرمایهگذاری جدیدی روی نرمافزار و سختافزار انجام دهید. برای این کار به سرورهای مجازی که چندین شرکت همزمان میتوانند از آن بهره ببرند، نیاز است.
این ویژگی به شما امکان میدهد در مواقعی که به ظرفیت بالای محاسباتی نیاز ندارید، از منابع کمتری استفاده کنید و در هنگامی که به حداکثر ظرفیت محاسباتی نیاز دارید، ظرفیت مستقیم به طور خودکار افزایش پیدا کرده تا بتواند نیازهای شما را برآورده کند.
چرا آمازون اقدام به گشایش بخش خدمات وب سایت خود نمود؟
آمازون در طی دهه گذشته یکی از بزرگترین و مطمئن ترین ساختارهای وب را بنا گذاشته که در عین حال، در صرفه جویی هزینه ها برای مردم نیز پیشرو بوده و مقبولیت خوبی در این میان بدست آورده است و با گذشت زمان راهکارهای توسعه و اجرای خدمات را به خوبی فرا گرفته است. دراین بخش امکان دسترسی به زیرساخت های پشتیبانی آمازون برای همه توسعه دهندگان و طراحان وب مهیا شده است. بدین شکل، آنان قادر خواهند بود نسبت به توسعه و رشد کسب و کار خود به روشی که خود مایلند، اهتمام ورزیده و خود را با صرف هزینه های نه چندان زیاد در میان بازیگران بزرگ حوزه اینترنت و وب ببینند.
هنگامی که آمازون AWS را ارایه کرد، بیش از یک دهه بود که این شرکت میلیونها دلار هزینه صرف ساخت یک زیرساختار IT قابل اعتماد برای مدیریت دادهها و اطلاعات کرده بود. به همین خاطر این شرکت اکنون یکی از بزرگترین فروشگاههای اینترنتی در جهان به شمار میآید.
در ابتدا انتظار میرفت تنها شرکت های کوچک از این خدمات استفاده کنند و دوران گذار و رشد محبوبیت آن سالها بطول انجامد؛ ولی در مدت زمان کوتاهی شرکت های بزرگ و باتجربه نیز شروع به استفاده و بهره برداری از خدمات این سرویس کردند.
در حال حاضر بیش از ۳۷۰۰۰۰ توسعه دهنده وب، اعم از تازه کارهایی همچون Ooyala و Animoto و شرکتهای بزرگی مثل نیویورک تایمز (The New York Times)، بورس نزدک (NASDAQ) و سن دیسک (SanDisk) از کاربران این خدمات هستند. همه این شرکت ها از قابلیت اعتماد بالا، حجم گسترده خدمات و هرینه های پایین ” خدمات وب آمازون ” لذت می برند.
در تصویر زیر می توانید بوم مدل کسب و کار Amazon Web Services را مشاهده نمایید:
منبع متن: parscms و isfictnews