قسمت اول از این نوشته را در ابتدا بخوانید.
و اما برای قسمت دوم، قرار است مختصر و مفید باشد پس بدون مقدمه و توضیح :
- اینکه محصول شما چیست اهمیت ندارد، اینکه چه مشکلی را برای چه کسانی و با چه هزینه ای برطرف می کند، اهمیت دارد.( بیزینس مدل شماچیست ؟)
- ساختار سازمانی استارتاپ ( شرکت بالقوه آتی شما ) ، نحوه تقسیم سهام، شرح وظائف افراد، طرح تجاری، راهبرد ورود به بازار و … را برای هر نوع مذاکره جدی احتیاج دارید.
- مفهوم راهنمایی و مشاوره به معنی برگزار کردن کلاس خصوصی برای شما نیست.
- هر کسی از شما کار می کشد و بر شما سخت میگیرد (که باعث رشد و بلوغ شما شود) دشمن شما نیست ( مقاله صنعت هوانوردی و …. را مطالعه کنید.) و هر کسی هم که به راحتی پول در اختیار شما میگذارد دوست شما نیست. ( داستان گربه و جوجه و گاو )
- پرزنت خوب و تاثیر گذار خیلی اهمیت دارد ولی سقف کمک آن توسط فوندانسیونی از حقایق و آمار و اطلاعات صحیح و تحقیق مفید معین می شود.
- همه به منتور و مشاور و مرشد احتیاج دارند ولی انتخاب صحیح مهم است.
- از افراد بخواهید که جایگاه خود را در آینده شرکت شرح دهند به صورت دقیق و نه به صورت کلی بگویند برنامه نویس.
- احتیاجی نیست برای بالا بردن و یا تثبیت جایگاه خودتان در استارتاپ ، بقیه را خراب کنید.
- شراکت با رفاقت جدا از هم است ، به کسی بابت اینکه دوست نزدیک شما است حقوق ندهید در حالیکه بدون مصرف است.
- دو نکته را از همان ابتدا رعایت کنید : ۱ – برای بخشش و اختصاص درصد سهام به دیگران دست و دلباز نباشید. ( کتاب کیمیاگر را مطالعه کنید.) ۲ – از ارسال اطلاعات فنی و دسترسی و توضیحات جزئی برای غریبه ها خودداری کنید.