تفاوت رخدادها و تعاریف گردهمائی ها

0
165

با توجه به کثرت رویداد و همایش و … در فضای استارتاپی ایران و اصفهان، بهتر است تعریف و تفاوت آنها را مروری کنیم .

کلاس(Class):

گروهی از دانش آموختگان که همزمان با یکدیگر، و به طور برنامه ریزی شده در موضوعات خاصی تدریس داده می شوند.

رویداد(Event):

یک رویداد چیزی است که اتفاق می افتد و یا شکل می گیرد. معنی جایگزین آن می تواند شامل مواردی مانند زیر باشد: یک فعالیت مهم، یک آیتم خاص در یک برنامه و یا خود برنامه به عنوان یک کل، هریک را می توان به نوعی یک رویداد در نظر گرفت.

شبیه ساز (Simulator) :

نوعی از رویدادها شبیه سازهای فرآیند استارتاپ ها هستند که فرآیند راه اندازی استارتاپ از ایده خام اولیه را شبیه سازی می کنند (معمولا در سه روز). موارد زیر نمونه هایی از این شبیه سازها می باشند.

  • Startup Weekend
  • ۳Day Startup : اولین ۳ Day Startup در دانشگاه تگزاس در ۲۰۰۸ اتفاق افتاد. بسیاری از کمپانی های ۳DS در جهت افزایش مبادرت سرمایه و عرضه محصول موفق تلاش می کنند. این سازمان دانشجویی در سال ۲۰۱۰ به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی به ثبت رسید و سپس در دانشگاه های سراسر جهان گسترش یافت. اگرچه در ابتدا، برنامه های اولیه به شدت بر تکنولوژی و استارتاپ های مبتنی بر وب متمرکز بود، ولی تقاضاها موجب شد که تیم موردنظر، عملکردی در جهت افزایش تلاش های کارآفرینانه ی خود در نظر بگیرد. مدارس نیز برنامه های ۳DS را در قالب موضوعاتی مانند نوآوری اجتماعی، انرژی، سخت افزار و غیره برگزار می کنند. (وبگاه رویداد)
  • Startup Live : این رویداد در فرمت یک کارگاه ۲٫۵ روزه برگزار می شود. افرادی با استعدادهای مختلف در همه ی زمینه ها در یک آخر هفته گرد هم آمده، تیم هایی تشکیل داده و مفاهیم اولیه کسب و کار را توسعه می دهند. همه تیم ها توسط مربیان باتجربه حمایت می شوند و زمان کوتاهی در اختیار دارند تا ایده ی خود را در مقابل داوران توضیح دهند. بهترین پروژه ها در هر رویداد برای سرمایه گذاری و مشاوره های پیشرفته ی بعدی انتخاب می شوند. (وبگاه رویداد)
  • Lean Startup Machine: یک کارگاه سه روزه ی فشرده است که به کارآفرینان و نوآوران، چگونگی توسعه محصول را می آموزد. این کارگاه با ارائه ایده توسط تیم هایی از شرکت کنندگان آغاز می شود. همه ی افراد روی ایده ی جدید کار کرده و سپس هر تیم به فرضیه سازی، ارائه راه حل و ارائه فرآیندهایی برای موفقیت در کسب و کار می پردازد. در مرحله بعد، هرتیم یک MVP یا “نمونه ی کوچک” ایجاد می کند. هدف از این عملکرد، بیرون آمدن از مرحله تئوری و وارد شدن به مرحله عملی است. مثلاً از طریق صحبت با مشتریان درباره محصول مورد نظر و توسعه ی آن بر طبق نظرات آنان. هدف ماشین استارتاپ ناب این است که به کارآفرینان آموزش دهد چگونه می توانند ایده شان را قبل از تولید، ارزیابی (اعتبار سنجی) کنند! (وبگاه رویداد)
  • launch48

شبکه سازی (Network):

یک سیستم حمایت از به اشتراک گذاری اطلاعات و خدمات در میان افراد و گروه ها با داشتن یک علاقه مشترک

دور همی( Meetup ):

نوعی ملاقات غیر رسمی که با برنامه ریزی قبلی، برگزار می شود.

Meetup (وب سایت):

یک پورتال شبکه های اجتماعی آنلاین است که جلسات گروهی آفلاین در مناطق مختلف جهان را ترتیب می دهد. این پورتال به کاربران اجازه می دهد تا گروه هایی که با علایق آنها اشتراک دارند را یافته و به آنها بپیوندند.

میتینگ یا همایش (Meeting):

همایش در لغت به معنای گرد هم آمدن است و در تعریف عبارتست از ایجاد تجمعی متحد الشکل جهت موضوع از پیش تعیین گردیده. به طور کلی هرنوع گردهمایی دو نفر یا بیشتر مردم برای تبادل اطلاعات؛ با اهداف تجاری، اجتماعی، مذهبی یا علمی را میتینگ می گویند. واژه میتینگ در زبان فارسی به معانی جلسه، نشست، انجمن، ملاقات و همایش به کار رفته است. معمولاً میتینگ های کوچک بین دو تا ۱۵ نفر و میتینگ های بزرگ با بیش از ۱۵ نفر تشکیل می شود.

تقسیم بندی همایش ها شامل انواع تجاری، اقتصادی، بازرگانی، کارشناسی، تحقیقاتی، تعامل (همایش ها علمی پژوهشی) و آموزشی(کارگاه های آموزشی) می شود.

هر کدام از تقسیم بندی های فوق دارای زیر شاخه های متعددی است. سطح همایش ها نیز دارای تقسیم بندی خود می باشد: عمومی، گروهی، تخصصی

سمینار(Seminar):

سمینار نوعی کنفرانس است که برای تبادل نظر گروهی کوچک تشکیل می شود؛ یک یا چند نفر از آنها سخنران و بقیه شنونده هستند. به طور کلی، شکلی از آموزش دانشگاهی، چه در یک موسسه علمی و یا یک سازمان تجاری  یا حرفه ای است.

این نوع میتینگ می تواند شامل جلسات گروهی از دانشجویان سال بالا باشد که تحت هدایت یک استاد، در یک پژوهش یا مطالعه جدی حول موضوعی خاص شرکت می کنند و یا واحد درسی پیشرفته ای را می گذرانند. در این نوع گردهمایی، نتایج پیش بینی شده ای مورد انتظار است. در سمینار، بیش از تبادل نظرشرکت کننده ها، تجربه ی روش تدریس موردنظر است. این برنامه معمولاً به صورت خودمانی برگزار شده، روی بخش کوچکی از یک موضوع صحبت می شود و شنوندگان در هر بخش از آن می توانند سخن گوینده را قطع کرده و سؤال کنند. بهرحال انواع مختلف سمینار وجود دارد ولی اساساً نوعی بحث آزاد برای تقویت مهارت های اعضاست. این همایش معمولاً در محل سالن کنفرانس یا آمفی تئاتر برگزار می شود.

انواع مختلف سمینارها وجود دارد، با این حال دو نمونه از محبوب ترین سمینارها شامل توسعه شخصی و سمینارهای کسب و کار می شود.

سمینارهای توسعه شخصی برای بهبود رشد شخصی مردم در نظر گرفته شده است. در این سمینارها، سخنرانان معمولا در مورد روانشناسی، فلسفه، طرز فکر و موضوعات دیگر که می تواند به افراد حاضر کمک کند، صحبت می کنند.

سمینارهای کسب و کار که در آن سخنرانان سمینار در مورد استراتژی های کسب و کار صحبت می کنند، چگونگی رشد و موفقیت در کسب و کار، ایده های نو در کسب و کار، موفقیت، و غیره … این سمینارها می تواند برای صاحبان کسب و کار، کارآفرینان و هر کسی که می خواهد کسب و کار خود را آغاز کند، مفید باشند.

وبینار(Webinar):

نوعی سمینار تعاملی که از طریق شبکه جهانی وب مطرح می شود. یعنی گروهی از افراد را در یک موقعیت زمانی خاص، برای بحث و مطالعه پیرامون یک موضوع واحد، بر روی شبکه اینترنت گرد هم می آورد.

تور(Tour):

سفر به مکان های مختلف برای کسب و کار، لذت و یا ماموریتی جهت انجام یک دستورالعمل

Camp:

اجتماعی که معمولاً در فضای باز با تعدادی چادر و یا سایر سازه های موقت شکل می گیرد. شامل گروهی از افراد با آرمان های قوی و مشترک است و معمولاً برای یک رویداد، سازماندهی می شود.

کنگره (Congress):

این لغت در انگلیسی دارای معانی مختلفی است که از جمله می توان به هیأت قانونگذاری امریکا و همچنین ارتباط زایای زن و مرد اشاره کرد. در تعریف آکادمیک، کنگره به گردهمایی های رسمی گفته می شود که افرادی متعلق به حرفه، فرهنگ، مذهب یا هرگروه خاص، برای بحث و تصمیم سازی گروهی پیرامون موضوعی ویژه و گاه انجام انتخابات جمع می شوند و دارای چند خصوصیت برجسته است:

  1. تعداد شرکت کننده زیاد (صدها یا هزاران نفر)،
  2. برنامه در فاصله زمانی خاص (اغلب یک، دو یا چند سالانه) تکرارشونده*،
  3. مدت برنامه اغلب به مدت چند روز،
  4. دارای نشست های کوچک تر در قالب کارگاه، پانل، کنفرانس وغیره است.

کنگره معمولاً بزرگ تر و رسمی تر از ورک شاپ، کنفرانس و سمپوزیوم است. در کنگره ها جز اعضای گروه اصلی تشکیل دهنده، معمولاً سازمان هایی نیز به عنوان “حمایت کننده” Sponsor حضور دارند. *کنگره های بین المللی یا جهانی معمولاً با فواصل بیش از یک سال و کنگره های ملی با فواصل یک ساله برگزار می شوند.

کارگاه (Workshop):

کارگاه یا ورک شاپ به جلساتی گفته می شود که در آن تبادل اندیشه، بحث آزاد و ارائه روش های عملی برای کاربرد یک مهارت، اتفاق می افتد. در یک کارگاه معمولاً تعداد افراد محدودی مشارکت داشته و درباره موضوعی خاص عمیقاً بحث می کنند تا با روند خلاقیت و تولید مثلاً یک خط مشی یا راه حل ویژه برای یک مساله، آشنا شوند. در این نوع گردهمایی، گروهی خاص حضور داشته، کمترین سخنرانی از سوی مدیر برنامه ارائه می شود و درعوض، افراد شرکت کننده، در موضوع مشارکت جدی دارند. کارگاه بیش از انتقال دانش، محل انتقال تجربیات و رشد مهارت هاست. یک کارگاه آموزشی همچنین ممکن است به یک اتاق یا ساختمان اطلاق شود که هم فضا و هم ابزاری (یا ماشین آلات) را برای تولید یا تعمیر کالاهای تولیدی مورد نیاز فراهم می کند.

کنفرانس(Conference):

کنفرانس شامل انواع گردهمایی ها در زمینه های مختلف است اما معمولاً به همایش هایی گفته می شود که با برنامه کار و دستورجلسه رسمی برای بحث، مذاکره، مشاوره، همفکری و یا تبادل نظر و مبادله اطلاعات؛ جهت یافتن راه حل، رفع مشکل خاص، گرفتن رهنمود یا تصمیم سازی تشکیل می شود. شرکت کنندگان از افرادی با علایق یا تحصیلات و یا آموزش های مشابه، به جلسه دعوت شده و در صدد یافتن پاسخ برای پرسشی خاص، در زمینه مسائل سازمان، انجمن یا هیأت و گروه خود هستند. کنفرانس دارای تعریف قطعی و محدودیت خاص نیست اما به طور معمول در مقایسه با کنگره، دارای ابعاد کوچک تر، زمان کوتاه تر و اهدافی محدودتر می باشد. معمولاً کنفرانس ها در یک “مرکز اجتماعات Convention Center برگزار شده و می تواند شامل انواعی از روش های ارتباطی مثل “میزگرد”، “پانل”، “سخنرانی عمومی” و یا “بحث های پراکنده گروهی” در راستای یک موضوع واحد باشد. گاه شرکت کنندگان از راه دور، با استفاده از امکانات ارتباطی نوین با هم ارتباط برقرار می کنند که به آن “تله کنفرانس”، “ویدئوکنفرانس” یا “کنفرانس از راه دور” گفته می شود. همچنین «کنفرانس» به برنامه های آموزشی که برای گروه کوچکی از دانشجویان سطوح پیشرفته برگزار می شود نیز اطلاق می گردد. کنفرانس های دانشگاهی معمولاً بین ۳ روز تا یک هفته به میزبانی یک نهاد علمی برگزار می‌گردند. انواع آن شامل : بین المللی، ملی، استانی، دانشگاهی می شود.

سمپوزیم یا هم اندیشی(Symposium):

گردهم آیی تخصصی در راستای برگزاری سخنرانی، بحث و گفتگوهای گروهی درباره موضوعی ویژه و از پیش تعیین شده از قبیل علمی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره که در پایان با نتیجه گیری همراه است. هریک از شرکت‌کنندگان ضمن شنونده بودن، در مورد موضوع سخنرانی می‌کنند. در این گردهمایی، پیشنهاد‌ها و ایده‌های نو ارائه می‌شود و موضوع اختصاصی می‌تواند شامل تعیین یا تدوین برنامه‌ای خاص برای اجرا در آینده یا موافقت جمعی با آن باشد. عنصر اصلی در سمپوزیوم، مانند یک مجله تخصصی ، موضوع واحد آن است. در سمپوزیوم، افراد حرفه‌ای تلاش می‌کنند که با تبادل تجربه و بینش، با آخرین پیشرفت‌های حوزه خود در ارتباط باشند، لذا معمولاً روی یک جنبه از حرفه خود متمرکز می‌شوند.

  1. در یونان باستان به جشن جمعی افراد روشنفکر که با نوشیدنی و موسیقی و بحث‌های عقلانی توأم بوده سمپوزیوم می‌گفته‌اند. این واژه به شکل سیمپوزیون نیز به‌کاررفته استsymposium.
  2. ممکن است یک اتاق کنفرانس برای سمپوزیوم کافی باشد.
  3. سمپوزیوم شبیه سمینار است با این تفاوت که اغلب شنوندگان سخنران هم هستند.
  4. همه سمینارها و سمپوزیوم ها کنفرانس هستند اما هر کنفرانسی سمینار یا سمپوزیوم نیست.

جشنواره(Festival):

جشنواره یاFestival، مراسمی است که برگزارکنندگان  آن می‌خواهند اتفاق مبارکی که مثلاً سال پیش در عرصه‌های مختلف علمی، هنری، فرهنگی، صنعتی و نظایر آن رخ‌داده است، امسال مورد معرفی و تجلیل و تمجید قرار دهند. سخنرانان جشنواره می‌توانند در باب موضوع جشنواره، سخن‌گویند با این تفاوت که مطالب باید به‌سوی معرفی و تجلیل و تمجید میل داشته باشد. در برخی دیگر از جشنواره‌ها به بزرگداشت محصولی خاص پرداخته می‌شود و یا با معرفی جوایز فصلی برای تشویق عموم برای شرکت در رویداد خاصی تلاش می‌شود.

فروم یا تالار گفتگو (Forum):

در شهر روم باستان، فروم شامل یک محوطه اجتماعات برای دادوستد و همچنین دادگاه وجود داشته است. فروم به گردهمایی عموم برای گفتگو، مناظره و بحث آزاد پیرامون موضوعات موردعلاقه‌ی مردم و همچنین به محل‌های خاصی که برای این منظور ساخته می‌شود خطاب می‌گردد. امروزه به رسانه‌هایی چون روزنامه، رادیو، تلویزیون یا وب‌سایت که نظرات و بحث‌های مردم را پخش می‌کنند نیز فروم می‌گویند. در مواردی نیز که بحث آزاد بین چند کارشناس جریان داشته و معمولاً امکان حضور عموم و شنیدن نظرات باشد، فروم می‌گویند که یکی از انواع آن دادگاه است. فروم، یک‌راه آموزش همگانی و رشد فرهنگ اجتماعی است.

کنوانسیون (Convention):

کنوانسیون، کانونشن یا همایش ملی یا بین‌المللی، بزرگ‌ترین نوع گردهمایی است که شامل شکل‌های مختلف بحث و همچنین نمایشگاه می‌شود. این نوع همایش معمولاً به‌عنوان آغاز یک برنامه‌ی مهم تلقی می‌شود. مثلاً یک کانونشن ملی می‌تواند برای تصویب قانون اساسی برگزار شود. معمولاً کنوانسیون به همایش‌های سیاسی اطلاق می شود مثل جلسات بزرگ احزاب سیاسی، اتحادیه های تجاری، انتخابات ریاست جمهوری و امثال آن. توافقات بین المللی نیز کنوانسیون نامیده می شود.

دیسکاشن یا بحث (Discussion):

یک مذاکره و بحث جدی گروهی را دیسکاشن گویند. درمواردی به سخنرانی رسمی نیز دیسکاشن اطلاق می شود. این نوع بحث معمولاً به صورت فعال و طولانی است و حول محور موضوعی خاص صورت می گیرد. هدف از دیسکاشن پیروزی یک طرف نیست بلکه پیشرفت در موضوع بحث و روشنگری مورد نظر است.

جلسه عمومی (Convocation):

جلساتی که برای مشاوره، کمیسیون و یا جشن، خصوصاً با مشارکت گروهی از اعضای یک دانشگاه یا انجمن تشکیل می شود. گاه این نوع جلسات برای اعطای مدرک برگزار می شود. هنوز عناوین بسیار دیگری وجود دارد که به دلیل عدم کاربرد عمومی، علاقمندان می توانند خود در مورد آنها تحقیق کنند.

مسابقه (Competition):

رقابت یا مسابقه ای میان موجودات، حیوانات، افراد،گروه ها و غیره برای دستیابی به منابع، کالاها یا خدمات، اهداف و یا رسیدن به یک موقعیت خاص مثلاً از نوع اجتماعی می باشد.

Pitch:

معمولاً در بخشی از آن صاحبان ایده، ایده خود را در جمع مطرح کرده و به داوری می‌گذارند. این رخداد‌ها با اهداف مختلف حتی خیریه هم برگزار می‌شوند. International Startup Festival نمونه‌ای از این دست است. منظور از Pitch اینجا، ارایه ایده استارتاپی در جلو یک جمع است (در مدتی کوتاه) و نمونه ایرانی آن ایده شو می باشد.

Game:

یک گیم با ساختار بازی، معمولا برای لذت بردن و گاهی اوقات نیز به عنوان یک ابزار آموزشی استفاده می شود. مولفه های کلیدی یک بازی اهداف، قوانین، چالش ها و تعامل افراد با یکدیگر است. بازی به طور کلی موجب تحریک روانی یا جسمی و اغلب هردو می شود. بسیاری از بازی ها به توسعه مهارت های عملی، به عنوان شکلی از ورزش کمک کرده و یا در غیر این صورت انجام آنها نقش آموزشی، واکنشی و یا روانی دارد.

Match:

یک بازی رسمی و یا یک رویداد ورزشی رقابتی که در آن افراد، تیم ها و غیره به رقابت می پردازند. مانند یک بازی بوکس، بازی بیس بال و یا یک مسابقه کریکت.

Boot camp:

هر بوت کمپ شامل مجموعه ای از کارگاه های یک روزه شاملکارگاه‌های ایده‌پردازی، Pitch یا نحوه ارائه، MVP ،مدل کسب وکار، توسعه مشتری و کار تیمی  می باشد که در آن ها عاشقان کسب کار و ایده پردازان گرد هم جمع می شوند. هدف از برگزاری در انتهای بوت کمپ این است که تیم ها بتوانند طرح های خود را تجزیه و تحلیل کنند و ببینند که آیا ایده آنها منجر به کسب و کاری موفق می شود یا خیر

بوت کمپ طراحی شده است که افراد به ایده‌های بهتری برسند و اگر ایده ای دارد راه ارزیابی ان را یاد بگیرد.

نمایشگاه(Exhibition):

نمایشگاه، در عام ترین مفهوم، ارائه سازمان یافته و نمایش مجموعه ای از اقلام است. در عمل، معمولا در موزه ها، نگارخانه ها و نمایشگاه های بزرگ شاهد مفهومی از آن هستیم. نمایشگاه ها ممکن است بصورت دائم یا موقت برگزار شده ولی در هرصورت در یک تاریخ خاص بازگشایی شده و در تاریخ خاص دیگری به کار خود پایان خواهند داد.

Fair:

جمعی از مردم برای انواع سرگرمی یا فعالیت های تجاری است. این کلمه به طور معمول از ماهیت نمایشگاه است که آن را به طور موقت ولی با برنامه ریزی از یک بعد از ظهر تا چند هفته برگزار می کنند.

تورنومنت(Tournament):

نوعی رقابت شامل تعداد نسبتاً زیادی از شرکت کنندگان که معمولاً یک ورزش یا بازی مشترک را انجام می دهند. به طور خاص، ممکن است به موارد زیر نیز اطلاق شود:

  1. یک یا چند مسابقه که در یک محل خاص در یک فاصله زمانی نسبتا کوتاه برگزار می شوند.
    ۲٫ رقابت شامل مسابقات متعدد، که هرکدام بین تعدادی از رقبا رخ داده، و پس از آن برندگان هردوره با یکدیگر به رقابت می پردازند. سپس برنده اصلی از بین مجموعه برندگان مشخص خواهد شد.

 

کمپین (Campaign):

تعدادی از فعالیت های سازماندهی شده، همانند تظاهرات و سخنرانی های عمومی که برای دستیابی به اهداف اجتماعی، سیاسی و یا تبلیغاتی طراحی شده اند.

افزودن دیدگاه